Take Two ne yazık ki uzun yıllardan bu yana PC tarafında NBA 2K serisi için özensiz işler ortaya koyuyor ve her yıl oyuncuların yansısını üzerine çekiyordu. Bilhassa konsollara yeni jenerasyon versiyonlar gelirken, işin PC tarafında eski jenerasyon ve oyuncular ortasında daha bilinen ismiyle “current gen” oyunların gelmeye devam etmesi can sıkıcı olabiliyordu. Neyse ki bu durum NBA 2K23 ile değişmiş üzere görünüyor.
Take Two, nihayet 2K serisinde başta mekaniksel olmak üzere pek çok farklı alanda değişikliğe gitmiş. Yeniden de NBA 2K23 bilhassa oyuncu topluluğu tarafında tenkitlerin odak noktası olmaya devam ediyor. Fakat bunun sebebi hakkındaki fikirlerimi yazının sonunda belirteceğim.
NBA 2K23 ile Birlikte Gelen Kıymetli Değişiklikler
Öncelikle bu oyunun bir sene evvelki üretimin konsol versiyonun güncellenmiş hali olduğunu belirtmekte yarar var. Aslına bakarsanız “Neighbourhood” dışında, NBA 2K22 konsol versiyonunda ne varsa 2K23’te yer alıyor demek yanlış olmaz.
Badge Sistemi Baştan Sona Değişti
2K serisini sistemli oynayanlar evvelki rozet sisteminin nasıl olduğuna aşinadır. Oyunda yaratmış olduğunuz karakter “finisher” ise, finishing rozetleriniz fazla olur. Bu sayede çokça yüksek düzey rozet sahibi olurdunuz. Bunun yanı sıra başka yeteneklerden çok da feragat etmenize gerek kalmazdı.
NBA 2K23 rozet (badge) kısmında epey ketum davranıyor. Oyuncunuzun yönelimleri hangi alanda olursa olsun çok sayıda “hall of fame” rozeti almanız pek mümkün değil. NBA 2K23 ile birlikte oyunda sahip olacağınız badge’ler hakkında yeterli düşünmeli ve planlamanızı yeterli yapmanız kıymetli.
Badge’ler Artık Kompleks Bir Yapıda
Önceden “finishing” karakterde, kâfi sayıda rozet sahibi olabilmek için pie chart’ta mavi tarafa tartı vermeniz kâfi oluyordu. Lakin artık durum bu türlü değil. Artık “bully” üzere bir rozetin bronzdan yüksek olmasını istiyorsanız karakterinizin “strength” statlarını yükseltmeniz gerekiyor. Kelam konusu duruma misal pek çok farklı etmen, karakter yaratma ekranında sizi strateji yapmaya itiyor.
Pie chart sisteminin kalkması ile birlikte özgün karakterler oluşturabiliyorsunuz. Ayrıyeten mantık çerçevesine uyduğu takdirde istediğiniz her türlü karakteri oluşturabiliyorsunuz. Her ne kadar dayanılmaz bir özgürlük sağlanmış olsa da, muhakkak sınırlamalar yok değil.
Örneğin şutör bir karakter oluştururken şut özelliklerinize veriyorsunuz. Tam bu noktada oyun size şut özelliğin bu kadar güzelse “close shot” yeteneğin düşük olamaz diyor. Bir noktadan sonra daha fazla şut yeteneğinizi geliştirmek isterseniz, “close shot” yeteneğinizi de geliştirmeniz kaide hale geliyor. Kelam konusu bu durum neredeyse her bir özellik için geçerli. Bu durum mantık çerçevesinden bakıldığında epey makul ve kabul edilebilir geldiği için ben durumdan mutluyum.
Stray: Genel Bakış yazısını bu ilişkiden okuyabilirsiniz.
Serinin bir evvelki oyununa nazaran artık konumunuza nazaran rozet düzeyleri değişiklik gösterebiliyor. Örneğin “finisher” bir karakterseniz lakin oyun kurucu bir karakter açtıysanız “rise up” üzere rozetleri belirli bir düzeye kadar yükseltebiliyorsunuz.
Genel olarak baktığınızda tüm bu değişikliklerin sonucunda Take Two tek bir karakter ile her şeyi yapabildiğiniz karakterleri sonlandırmış durumda. Elbette oyunda yeniden her şeyi yapabilen karakterler açabiliyorsunuz. Ancak açtığınız bu karakterin tüm özellikleri lakin ortalama düzey olabiliyor.
2K23’te “pie chart” sisteminin kalkması ile birlikte farklı build’lerinin (karakter yapısı) önü açılırken, oyundaki istikrarları bozacak düzeyde güçlü karakterin önü belirli oranda kapatılmış.
Karakter Potansiyellerini Yükseltmek Artık Çok Daha Masraflı
Yukarıdaki görselde benim oyun içerisinde oluşturduğum karakteri görüyorsunuz. Bugüne kadar oynadığım her 2K oyununda, karakter yükseltme maliyetlerinin yüksek olmasından şikayetçi oldum. NBA 2K23 ile birlikte eski karakter yükseltme maliyetlerini mumla arar hale geldim. Uzun forvet konumu için açtığım karakterimde, 3’lük yeteneğimi 73’ten 74’e yükseltmek için 4.300 VC ödemem gerekli. NBA 2K23’te yeteneğinizi yükselttikçe ödemeniz gereken VC ölçüsü da astronomik olarak artıyor. Oyunun çevrimdışı modunun epey sıkıcı olduğunu da göz önünde bulundurduğunuzda, onca saat boyunca karakterinizi geliştirmek sıkıcı bir hal alıyor.
VC puanlarını satın almak isterseniz de yabancı kullanıcılar için uygun olan fiyatlar ne yazık ki ülkemiz için biraz değerli. VC satışlarında mahallî fiyatlandırma olmayışı yalnızca 100.000 VC için 350 Türk Lirasından fazla para ödemeniz gerektiği manasına geliyor. Üstelik 100.000 VC ile karakterinizi 80 ortalama reytinglere bile getirebilmeniz mümkün değil.
Ben VC’ye para vermem diyorsanız da uzun ve sıkıcı oyun seansları bekliyor. Neyse ki “endoresment” bu sene çok daha fazla ve daha âlâ gelir bırakıyor.
Endoresment Sistemi ve Süratli Gelir Elde Etme
NBA 2K23 aldınız ya da almaya karar verdiyseniz sizin için en süratli gelişme yolu “endoresment” kovalamak olacaktır.
NBA 2K23’te serinin tıpkı öbür oyunlarında olduğu üzere oyunda ilerledikçe ve başarılı epey hayran kazanıyorsunuz. Kazandığınız hayranlar arttıkça markalarla yeni sponsorluk mukaveleleri imzalıyorsunuz.
İmzalayacağınız her mukavele ile birlikte, size VC kazandıran bonuslar seçiyorsunuz. Örneğin oyun içinde attığınız her 3’lük isabeti için 3 ekstra VC üzere. Benim size teklifim mukavelelerde markalar ile muahededen önce, içerisinde gerçekleştirebileceğiniz şartlar var mı yok mu onlara bakın. Ben çoklukla bir ya da iki ek unsur seçiyorum. Markalar genelde sizden 4 ya da 5 adet farklı bonus seçmenizi istiyor. Ben az bonus seçiyor, aktiflik başına aldığım ödül ölçüsünü arttırıyorum. Böylece daha süratli VC elde etmek mümkün oluyor.
Bu usulün tam olarak verimli olabilmesi için maç sonu röportajlarında hayran kitlenizi arttıracak demeçler vermek kıymetli. Buna ek olarak oyun içinde 50 sayı atmak, 15 asist yapmak, 8 adet üçlük isabeti bulmak, “takeover” açmak üzere durumlar da hayran sayınızı arttırmanıza yarar sağlıyor.
Maç sonu reytinginiz A+ olduğunda da elbette hayran kitleniz daha fazla artıyor. Ayrıyeten oyunu Hall of Fame zorlukta oynayarak 1.5x VC kazanabiliyorsunuz. Bu usul ufak ayrıntılara dikkat ederek bir nebze daha süratli karakter gelişimi sağlayabilmeniz mümkün.
NBA 2K oyunlarında “takeover” değerli bir yere sahip. Maçta sergilediğiniz performansa bağlı olarak maç içinde yavaş yavaş dolan barı, tercih ettiğiniz özelliğe nazaran belirli bir noktadan sonra manuel olarak etkin edebiliyorsunuz.
Bu vakte kadar maç içinde seçtiğimiz tek bir “takeover” ile oynuyorduk. 2K23 ile birlikte artık oyuncumuza iki farklı “takeover” seçebiliyoruz. Seçtiğimiz iki “takeover” da maç içinde faal ettiğinizde birebir anda kullanımda oluyor. Yeni “takeover” sistemi, eskisine göre çok daha belirleyici bir rol oynuyor.
Özellikle NBA 2K22 ile birlikte oyunun suratı artmış ve istikrarlar çok bozulmuştu. Neredeyse her karakter ile 3’lük sokabiliyor, her karakter ile poster smaç basabiliyordunuz. NBA 2K23 ile birlikte animasyonlarda önemli manada değişiklikler kelam konusu.
NBA 2K23, serinin bir evvelki oyununa nazaran çok daha düşük bir tempoda oynanıyor. Buna ek olarak oyuncuların stamina pahaları hayli hudutlu. Ayrıyeten adrenalin diye isimlendirilen yeni sistemin gelmesi ile birlikte, üst üste daima olarak crossover hareketleri yapmak mümkün değil. 2K22 ne kadar arcade ise 2K23 de bir o kadar simülasyona yakın.
Dribling ve crossover’ların kısıtlanması doğal olarak oyunda tempo olarak yavaşlamaya yol açmış. Oyunun suratının da geçen seneye nazaran daha düşük olması, oynanan oyunun takip edilebilir olmasını kolaylaştırmış. Nihayet 2K23 ile birlikte 20 saniye boyunca top sürüp, akabinde bir de şut atan oyuncuları görmüyoruz. Elbette bunu yapmayı deneyen oyuncular hala var lakin oyun bu oyuncuları net bir formda cezalandırıyor.
Genel olarak bakacak olursak ben bu yıl çıkan oyundan son derece mutluyum. İncelemenin genelinde değinmediğim birkaç konu var, onlara da yazının bu kısmında değineceğim.
NBA 2K23’te ne yazık ki bu yıl da yeniden gemideyiz. Atina semalarına demirlemiş olan gemide görsel ve fonksiyonel manada pek çok değişiklik var. Yeniden de buna karşın sokak temasının gelmeyişi PC oyuncularını üzen bir durum. Umarım önümüzdeki yıl bu gemi konseptinden kurtuluruz.
Hileler konusunda ne yazık ki bir gelişme yok. Oyun açılır açılmaz daha birinci günden hilelere denk gelmek mümkün. Hala “auto green”, “cheat engine build” üzere hileler etkin olarak karşınıza çıkıyor. Daha birinci haftadan 40 lvl olan, 99 oyuncu puanına ulaşan fakat aslında 60 puan olan oyuncular, para hilesi ve daha nicesi…
Bu sene oyundaki animasyonlar epeyce oturaklı ve kabul edilebilir seviyede. Paslar dikkat etmediğiniz sürece yavaş ve makûs gidiyor. Elden top çalmak da geçen seneye göre çok çok daha kolay. Tekrar savunma tarafında geriden gelip blok vurmak bir evvelki oyuna nazaran daha güç.
Bir de yazının başında değindiğim oyuncuların şikayetçi olduğu kısım var. Seriyi sistemli olarak oynayan oyuncular âlâ bilir. Aşikâr bir kesim oyunu dribble, dribble shot diye tabir ettiğimiz bir metotla oynuyordu. NBA 2K23 ile artık bu mümkün değil. Üstelik artık şut atmak çok daha meydan okuyucu ve güç. Şut barında yeşili tutturamadığınız sürece isabet oranınız düşük kalmaya mahkum. Şut barında yeşili tutturmak ise eskiye göre daha güç. İşte bu sebeplerden ötürü oyundan şikayetçi olan önemli bir kesim var.
Son olarak da oyunun fiyatına değinmek gerekirse 700 TL fiyat bandından satışa çıkan imal, şayet oyunun nizamlı bir oyuncusu iseniz fiyatına fazlası ile kıymet. Fakat ben indirim beklerim derseniz de 2K23 için indirim bekleyebilirsiniz.