AMD’nin FSR, FSR 2.0 ve RSR teknolojilerinin performansını test edip nasıl çalıştığına yakından bakıyoruz.
FideltyFX Muhteşem Resolution (FSR), AMD tarafından sunulan ve destekleyen oyunlarda ekrana gelen kare sayısının artmasını sağlayan bir görüntü ölçekleme teknolojisidir. Rakibi olduğu NVIDIA’nın DLSS (Technopat DLSS Makale Linki Eklenecek) teknolojisinden farklı olarak makine tahsili teknolojisine gereksinim duymuyor ve GTX 1000-1600 serisi kartlar ile de uyumlu çalışabiliyor.
FSR 2.0 önbelleğe alınan süreksiz bilgileri kullanarak uzamsal yükseltme yerine zamansal yükseltmeye geçiş yaptı ve bu sayede mahallî çözünürlüğe daha yakın hatta daha yeterli bir manzara kalitesi sunmayı amaçlıyor.
FSR 2.0’da imaj oluşturmak için renderlanan çözünürlükte derinlik bilgisi, hareket vektörleri ve renk bilgisi alınıyor. Daha sonra bu bilgiler AMD mühendisleri tarafından kodlanmış bir dizi gelişmiş algoritmadan yararlandılarak imgeyi oluşturmada kullanılıyor.
Detaylı bilgi için kaynak: GPUOpen
Oyunlarda FSR 2.0 Nasıl Açılır?
Desteği bulunan oyunlarda FidelityFX Üstün Resolution 2.0 ayarını açmak için;
- Oyunun grafik ayarlarını açıyoruz ve Gelişmiş ekran ayarlarına geliyoruz.
- AMD FSR 2.0 sekmesini Kapalı durumundan Kalite, İstikrarlı, Performans ve Ultra Performans kademelerinden birine getiriyoruz. Seçeneklerinden istediğinizi seçebilirsiniz.
- Teorik olarak seçtiğiniz kademeye bağlı olarak işlenen imgenin kalitesi düşecek fakat birebir oranda performansınız artacaktır.
Eğer AMD FSR için özel bir ayar sekmesi yok ise manzara ayarlarından ‘Upscale’ seçeneklerinden AMD FSR 2.0 ayarını seçmeniz gerekiyor. (Örnek olarak Deathloop’dan SS yüklenebilir)
FSR 1.0 ve 2.0 Destekleyen Ekran Kartları
- AMD Radeon 6000/6000M serisi
- AMD Radeon 5000/5000M serisi
- AMD Radeon RX Vega/Radeon VII serisi
- Radeon RX 500 serisi
- Radeon RX 460/470/480 ekran kartları
- Radeon grafik ünitesine sahip Ryzen APU’lar
- NVIDIA RTX 2000/3000 serisi
- NVIDIA GTX 1600 serisi
- NVIDIA GTX 1000 serisi
FSR 2.0 Destekleyen Oyunlar
- Chernobylite
- Deathloop
- Farming Simulator 2022
- God of War
- Marvel’s Spider Man Remastered
- Remnats
- SCUM
- Swordsman HD
- Tiny Tina’s Wonderland
Marvel’s Spider Man Remastered, SCUM ve Swordsman HD, FSR 2.0 dayanağına yeni kavuşan oyunlar ortasında.
Yakın Vakitte FSR 2.0 Takviyesi Alacak Oyunlar
- Microsoft Flight Simulator
- Forspoken
- Hitman III
- Grounded
- Overprime
- The Callisto Protocol
FSR 2.0 teknolojisi her geçen gün daha da çok yaygınlaşıyor ve daha fazla oyuna dayanak sağlaması bekleniyor.
AMD FidelityFX Üstün Resolution takviyesine sahip olan ve takviye sağlanacak olan tüm oyunları buradan (AMD FidelityFX™ Harika Resolution | AMD) görüntüleyebilirsiniz.
FSR 2.0 Oyun Testleri
Chernobylite, Deathloop, God of War ve Marvel’s Spider Man Remastered oyunlarında FSR 2.0’ı test ettik.
Test sistemimiz şu halde;
- Intel Core i9 12900K
- ASUS Z690 Maximus Hero
- Kingston Fury 5200MHz DDR5 RAM
- ASUS ROG Radeon RX 580 8GB
- Cooler Master MWE 80+ Gold v2 1250W PSU
- ROG Ryujin II 360 CPU soğutucu
Test sistemimizde bilhassa Radeon RX 580 kullandık, Türkiye’de 1080p oyunculuk için en çok kullanılan ekran kartlardan birisi.
Oyun | Çözünürlük ve Grafik Ayarı | FSR 2.0 Ayarı | FPS | Ortalama Yüzdesel Fark |
Chernobylite |
1080p Ultra |
Kapalı |
Min. 41
Ort. 53.5 Maks. 81 %1 38 |
|
Chernobylite |
1080p Ultra |
FSR 2.0 Orta |
Min. 53
Ort. 70 Maks. 102.5 %1 51 |
%30.8 |
Deathloop |
1080p Ultra |
Kapalı |
Min. 37
Ort. 52 Maks. 83 %1 36 %0.1 8 |
|
Deathloop |
1080p Ultra |
FSR 2.0 Balanced |
Min. 40
Ort. 61 Maks. 96 %1 39 %0.1 18 |
%17.3 |
Deathloop |
1080p Ultra |
FSR 2.0 Performance |
Min. 41
Ort. 62 Maks. 100 %1 32 %0.1 15 |
%19.2 |
God of War |
1080p Ultra |
Kapalı |
Min. 26
Ort. 36 Maks. 56 %1 27 %0.1 25 |
|
God of War |
1080p Ultra |
FSR 2.0 Dengeli |
Min. 35
Ort. 53 Maks. 90 %1 36 %0.1 32 |
%47.2 |
God of War |
1080p Ultra |
FSR 2.0 Performans |
Min. 30
Ort. 53 Maks. 317 %1 33 %0.1 29 |
%47.2 |
Marvel’s Spider Man Remastered |
1080p High |
Kapalı |
Min. 31
Ort. 59 Maks. 92 %1 33 %0.1 24 |
|
Marvel’s Spider Man Remastered |
1080p High |
FSR 2.0 Balanced |
Min. 59
Ort. 90 Maks. 136 %1 59 %0.1 20 |
%34.4 |
Marvel’s Spider Man Remastered |
1080p High |
FSR 2.0 Performance |
Min. 60
Ort. 97 Maks. 149 %1 59 %0.1 13 |
%42.2 |
FSR’nin her kademesinde performansın tam olarak artmadığını God of War testinin sonuçlarından da anlayabilirsiniz. Ek olarak God of War ve Spider Man Remastered’da FSR 2.0 açıkken ekranda pikselleşmeler oluştuğunu hatta FSR 2.0 Performans modunda iken bu pikselleşmelerin arttığını söyleyebiliriz.
Radeon Harika Resolution teknolojisi AMD’nin RDNA ve üstü mimariye sahip ekran kartları tarafından desteklenen şoför tabanlı bir görüntü ölçekleme teknolojisidir. Ölçeklemeyi yalnızca oyuna değil tüm çerçeveye uyguluyor. Bu da tüm ekran çıktısının değiştiği manasına geliyor.
RSR Nasıl Aktifleştirilir?
Öncelikle RSR ayarını aktifleştirmek için Radeon Adrenalin Edition 22.3.1 yahut daha üst versiyon şoföre gereksiniminiz var. Radeon şoförünü açtıktan sonra Grafik ayarları altından ‘Radeon Muhteşem Çözünürlük’ ayarını açık durumuna getirmelisiniz.
RSR ayarını açık duruma getirdikten sonra oyunlarda faal hale gelebilmesi için monitörünüzün lokal çözünürlüğünden daha düşük bir çözünürlükte başlatmanız gerekiyor.
RSR sizin seçtiğiniz çözünürlükten monitör çözünürlüğüne ölçekleme yaparak oyunu size sunmakta. Örnek vermek gerekirse 3840×2160 çözünürlüğe sahip bir monitörde RSR ile oyunu 1920×1080 çözünürlüğünde oynadığınız vakit oluşan manzara size 1920×1080’den 3840×2160’a ölçeklendirilmiş bir biçimde gösteriliyor.
FSR ve RSR Teknolojilerinin Farkı Nedir?
FSR oyun tabanlı bir görüntü ölçekleme teknolojisi iken RSR şoför tabanlı bir görüntü ölçekleme teknolojisidir. FSR teknolojisini kullanmak için oynadığınız oyunun FSR dayanağına sahip olması gerekiyor fakat RSR’de tüm ekran çıktısı değişebildiği için oyun takviyesine bağlı değilsiniz.
Buna ek olarak FSR’nin ekran kartı dayanak yelpazesi çok geniş iken RSR şu anlık yalnızca AMD’nin RDNA ve RDNA2 mimarili ekran kartları tarafından destekleniyor.
RSR Destekleyen Ekran Kartları
RSR şu anda AMD’nin RDNA mimarili RX 5000 ve RDNA 2 mimarili RX 6000 serisindeki harici GPU’lar tarafından destekleniyor. Lakin MUX Switch’e sahip olmayan ve ekranı dahili GPU’ya bağlı olan dizüstü bilgisayarlar için RSR özelliği şu anlık kapalı.
RSR Oyun Testleri
RSR teknolojisini Cyberpunk 2077 ve Red Dead Redemption 2 oyunlarında test ettik. Radeon RX 5700 ve 2560x1440p monitör bulunan test sisteminde 1080p, 1440p ve RSR ile yapılan testlerin sonuçları şu halde;
Test sistemi
- Intel Core i9 12900K
- Z690 Maximus Hero
- Kingston Fury 5200MHz DDR5 RAM
- AMD Radeon RX 5700
- Cooler Master MWE 80+ Gold v2 1250W PSU
- ROG Ryujin II 360 CPU soğutucu
Oyun | Çözünürlük ve Grafik Ayarı | FPS | Ortalamadaki Yüzdesel Fark |
Cyberpunk 2077 |
1080p Ultra |
Min. 40 Ort. 59 Maks. 84 |
|
Cyberpunk 2077 |
1440p Ultra |
Min. 23 Ort. 34 Maks. 51 |
|
Cyberpunk 2077 |
1080p Ultra + RSR |
Min. 19 Ort. 76 Maks. 190 |
1080p’ye nazaran %28.8 artış 1440p’ye nazaran %123.5 artış |
Red Dead Redemption 2 |
1080p Ultra |
Min. 16 Ort. 64 Maks. 145 |
|
Red Dead Redemption 2 |
1440p Ultra |
Min. 17 Ort. 48 Maks. 144 |
|
Red Dead Redemption 2 |
1080p Ultra + RSR |
Min. 24 Ort. 62 Maks. 144 |
1080p’ye nazaran %3 azalış 1440p’ye nazaran %29 artış |
RSR teknolojisi GPU çekirdeğini kullandığı için birtakım noktalarda mahallî çözünürlüğe nazaran daha düşük performans gösterse de yükseltme yaptığı çözünürlüğe nazaran bariz bir formda performans artışı bulunmakta. Ayrıyeten VSR-DSR üzere sanal çözünürlük teknolojilerini de yalnızca oyunlarda kullanmak isteyenler için hoş bir alternatif.