Bayram hazırlıklarını tamamlayan müslümanlar, Ramazan Bayramı’nın birinci sabahı kılınacak bayram namazının saat kaçta kılınacağını merak ediyor. Bayram namazı saatleri İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve 81 için muhakkak oldu. Diyanet İşleri Başkanlığı 2022 Ramazan Bayramı namaz saatlerini vilayet il resmi sitesi olan diyanet.gov.tr’den yayınladı. Ramazan Bayramı’nı iple çeken müslümanlar, bayramı namaz kılarak karşılayacak ve ibadetlerini devam ettirecek. Müslüman alemi, 81 vilayet namaz vakitlerini araştırıyor. Bilhassa İstanbul, Ankara, İzmir, Antalya, Adana, Konya ve Bursa üzere nüfus yoğunluğu fazla olan vilayetlerde bayram namazı saatleri merak konusu.
Bayram namazı saat kaçta kılınacak? 2022 Bayram namazı saatleri | Kurban Bayramı Diyanet İstanbul, Ankara, İzmir, Bursa ve tüm vilayetlerin bayram namazı saati
Diyanet İşleri Başkanlığı’nın yayınladığı bayram namazı saatleri aşağıdaki üzeredir. 9 Temmuz sabahı kılınacak olan Kurban Bayramı namazı saatleri şöyle;
ADANA 06:00
ADIYAMAN 05:46
AFYONKARAHİSAR 06:15
AĞRI 05:22
AKSARAY 06:02
AMASYA 05:49
ANKARA 06:03
ANTALYA 06:18
ARDAHAN 05:20
ARTVİN 05:24
AYDIN 06:28
BALIKESİR 06:23
BARTIN 06:00
BİLECİK 06:14
BİNGÖL 05:35
BİTLİS 05:29
BOLU 06:06
BURDUR 06:18
BURSA 06:17
ÇANAKKALE 06:28
ÇANKIRI 05:58
ÇORUM 05:53
DENİZLİ 06:23
DİYARBAKIR 05:38
DÜZCE 06:07
EDİRNE 06:23
ELAZIĞ 05:40
ERZİNCAN 05:36
ERZURUM 05:29
ESKİŞEHİR 06:12
GAZİANTEP 05:51
GİRESUN 05:38
GÜMÜŞHANE 05:35
HAKKARİ 05:25
HATAY 05:58
IĞDIR 05:18
ISPARTA 06:17
İSTANBUL 06:15
İZMİR 06:29
KAHRAMANMARAŞ 05:52
KARABÜK 06:00
KARAMAN 06:08
KARS 05:20
KASTAMONU 05:55
KAYSERİ 05:55
KİLİS 05:53
KIRIKKALE 06:00
KIRKLARELI 06:21
KIRŞEHİR 05:59
KOCAELİ 06:12
KONYA 06:09
KÜTAHYA 06:15
MALATYA 05:45
MANİSA 06:27
MARDİN 05:37
MERSİN 06:03
MUĞLA 06:27
MUŞ 05:31
NEVŞEHİR 05:58
NİĞDE 06:00
ORDU 05:40
OSMANİYE 05:56
RİZE 05:29
SAKARYA 06:10
SAMSUN 05:45
ŞANLIURFA 05:45
SİİRT 05:31
SİNOP 05:48
ŞIRNAK 05:30
SİVAS 05:46
TEKİRDAĞ 06:21
TOKAT 05:47
TRABZON 05:33
TUNCELİ 05:38
UŞAK 06:19
VAN 05:24
YOZGAT 05:55
ZONGULDAK 06:03
Bayram namazına nasıl niyet edilir?
Niyet edilirken hangi bayram namazı kılınacaksa o zikredilir. Örnek olarak “Niyet ettim Allah’ım senin rızan için Ramazan Bayramı namazı kılmaya, uydum hazır olan imama” yahut birebir halde “Niyet ettim Allah’ım senin rızan için Kurban Bayramı namazı kılmaya, uydum hazır olan imama” halinde niyet edilir.
Bayram namazı nasıl kılınır, kaç rekat?
Ramazan Bayramı ve Kurban Bayramı namazları ikişer rekâttır ve kılınışları birebirdir. Bayram namazları cemaatle kılınır. Namaz vakti girince, ezan ve kamet getirilmeksizin imam-hatip, Ramazan yahut Kurban bayramı namazına niyet eder. Cemaat de tıpkı halde bayram namazını kılmak üzere mevcut imam-hatibe uymaya niyet eder.
İmam, “Allâhü ekber” diyerek tekbir alır ve ellerini bağlar. Cemaat de birebir formda tekbir getirip ellerini bağlar. İmam ve cemaat içlerinden “Sübhâneke” duasını okur. Sonra İmam ve cemaat, “Allâhü ekber” diyerek tekbir alır, eller kulaklar hizasına kadar kaldırılıp yana bırakılır. Sonra tıpkı biçimde “Allâhü ekber” diyerek bir tekbir daha alınır ve eller yeniden yana bırakılır. Üçüncü kez “Allâhü ekber” diyerek tekbir alınır ve bu sefer eller bağlanır. Tekbirler ortasında üç kere “sübhanellâhi’l-azîm” diyecek kadar beklenir. Bundan sonra cemaat susup bekler. İmam, gizlice eûzü-besmele çeker, Fatiha ve zamm-ı sûreyi sesli olarak okur, sonra rükû ve secdeler yapılır ve ikinci rekâta kalkılır. İkinci rekâtta imam, gizlice besmele çeker, “Fatiha” ve “zamm-ı sûre”yi yeniden sesli olarak okur. Akabinde imam ve cemaat, “Allâhü ekber” diyerek tekbir alır, eller kulaklar hizasına kadar kaldırılıp yana bırakılır.
Peşinden tıpkı biçimde “Allâhü ekber” diyerek bir tekbir daha getirilip eller yeniden yana bırakılır. Sonra tıpkı halde üçüncü bir tekbir daha alınır ve eller tekrar yana salınır. Birinci rekâtta olduğu üzere ikinci rekâtta da tekbirler ortasında üç kez “sübhânellahi’l-azîm” diyecek kadar beklenir. Üçüncü tekbirin ardından “Allâhü ekber” diyerek rükûa varılır. Tıpkı birinci rekâtta olduğu üzere rükû ve secdeler tamamlanır. İkinci secdeden sonra oturulur. “Tahiyyât”, “Salli” “Bârik”, “Rabbenâ âtinâ” ve “Rabbena’ğfirlî” duaları okunur. Sağa ve sola selam verilerek namazdan çıkılır.
Buna nazaran bayram namazlarının her iki rekâtında, öbür namazlara nazaran fazladan üçer tekbir getirilmiş olur ki bunlara “zevâid tekbirleri” denir. Bu tekbirleri getirmek vaciptir.
Selam verildikten sonra İmam-hatip minbere çıkıp bir hutbe okur. Bu hutbe Cuma hutbesinde olduğu üzere iki kısımdan oluşur. Hutbeye “Allâhu ekber, Allâhu ekber, lâ ilâhe illallâhu vellâhu ekber, Allâhü ekber ve lillâhi’l-hamd” diye tekbir getirilerek başlanır. Cemaat de tekbire katılır.
İmam-hatip, bayram hutbelerinde genel olarak bayramın birleştirici özelliğinden bahseder. İslâm kardeşliği, yardımlaşma üzere mevzulara değinir. Ayrıyeten, Ramazan bayramı hutbesinde, zekât ve sadaka ibadetleri; Kurban bayramı hutbesinde ise Kurban ibadeti ve teşrik tekbirleri hakkında bilgiler verir.
“Teşrik tekbirleri”; Kurban Bayramı arefesinde sabah namazından başlayıp bayramın dördüncü günü ikindi namazı sonrasına kadar yirmi üç vakitte farz namazların akabinde getirilen tekbirlerdir. Bu tekbirler vaciptir.
Teşrik tekbirleri; “Allâhü ekber, Allâhü ekber, lâ ilâhe illallâhu vellahu ekber, Allâhü ekber ve lillahi’l-hamd” cümlelerinden oluşur.
Bayram namazı konutta kılınır mı?
Hz. Peygamber (s.a.s.) ve ashabının (r.a.) tatbikatına nazaran kendine mahsus ek tekbirleriyle birlikte ikişer rekât olan bayram namazları ebediyen geniş alanlarda ve cemaatle kılınmış, akabinde da bayram hutbesi irad edilmiş ve bu konuda bir icma oluşmuştur. Öte taraftan fıkıh mezhepleri, bayram namazının kararı ve bu ibadetin tek başına kılınıp kılınmayacağı konusunda farklı görüşler serdetmiştir. Kendilerine cuma namazı farz olan kimselere bayram namazı kılmak Hanefîler’e nazaran vâcip, Şâfiîler’e nazaran sünnettir.
Hanefî mezhebine nazaran bayram namazının sahih olması için hutbe dışında Cuma namazında aranan kaidelerin yerine gelmesi gerektiğinden, bayram namazının cemaatle kılınması koşuldur. Rastgele bir sebepten ötürü bayram namazını cemaatle kılamayan kimsenin bunu kaza etmesi gerekmediği üzere bu kişinin tek başına bayram namazını kılması da gerekmez. Bayram namazını mescitte cemaatle kılamayanların, meskenlerinde iki yahut dört rekât olarak duhâ/işrak (kuşluk) namazı niyetiyle beyhude namaz kılmaları müstehabtır. Şafiî mezhebine nazaran de bayram namazının bir yerde ve topluca kılınması temeldir.
Bununla birlikte değişik sebeplerle cemaate katılamayanların münferit olarak kılması da caizdir. Buna nazaran cemaate katılmayan bireyler, bayanlar, çocuklar ve yolcular konutlarında münferiden bayram namazını kılabilirler. Bayram namazlarını sünnet olarak gören Şafiilere nazaran yalnız başına kılacak kimsenin hutbe okuması kural değildir. Sonuç itibariyle Bayram namazları oruç ve hac üzere uzun periyodik ve ağır ibadetlerin tamamlanmasının sevinç ve coşkusunu yaşamak üzere daima birlikte cemaatle kılınan ve Müslümanların vahdetini gösteren çok değerli ibadetlerdir.
Ancak salgın, bulaşıcı hastalık, karantina uygulamaları üzere sebeplerle bu namazın mescitlerde yahut musallalarda cemaatle kılınması imkanının olmadığı vakitlerde, Müslümanların üstte açıklanan görüşler doğrultusunda ibadet hayatlarına istikamet vermeleri mümkündür.